moeder en dochter samen op de foto

Mother Love Stories met Jorien van Little Green Company

Geplaatst in: mother love stories 0

Jorien bedacht tijdens haar zwangerschap Little Green Company, een innovatieve Marktplaats voor tweedehands baby- en kinderkleding. Want waarom alles nieuw kopen als er al zoveel moois is? Tweedehands moet eerste keus worden volgens Jorien. Een mooie gedachte waar ik het 100% mee eens ben. Ik sprak met haar o.a. over tweedehands kleding shoppen, het meest verrassende aan een eigen bedrijf hebben en de balans tussen werk en privé.

Jorien, tijdens je zwangerschap kwam je op het idee van Little Green Company. Een geweldig idee vind ik zelf want ik koop voor mijn dochter heel veel tweedehands kleding, maar het is niet altijd makkelijk om leuke kleding te vinden. Kun je wat meer vertellen over LGC en hoe het tot stand is gekomen?J

Ik had het idee al voordat ik zwanger was. Als inkoper van verschillende modebedrijven zag ik dat er heel veel mode werd geproduceerd waarvan maar een klein deel werd verkocht aan winkels. Het produceren van kleding zorgt voor veel vervuiling en het gaat alleen maar om financiële doelen. Ik wilde graag een positieve impact maken in de mode industrie. Kleding hergebruiken, in plaats van het als een wegwerpartikel te zien. Het idee van tweedehands kleding verkopen is er natuurlijk al langer, maar vind ik erg complex. Op Marktplaats bijvoorbeeld reageren mensen niet altijd en moet je er altijd achteraan en United Wardrobe is een mooi concept, maar richt zich niet op kinderen, dat miste ik. Terwijl, kinderkleding wisselt heel snel en die kleding kan vaak nog een tweede ronde mee. In 2016 bedacht ik de naam en registreerde ik de domeinnaam. Nu ben ik ongeveer een jaar bezig en zijn er veel uitdagingen , zoals ‘hoe krijg ik mensen zover dat ze hun kleding gaan (ver)kopen via Little Green Company’?

Er lijkt de laatste maanden ineens veel meer aandacht voor ‘fast fashion’ en de arbeidsomstandigheden waarin kleding en andere producten worden gemaakt. Merk je dat hierdoor meer mensen tweedehands spullen kopen bij jou, of hun eigen spullen verkopen?

Ik merk nog niet heel veel verschil. Mijn doelgroep zijn voor 80% mensen die toffe kleding willen kopen voor minder geld. 20% koopt het vanuit een duurzaam perspectief. Ik merk wel dat mensen het leuk vinden om interessante feitjes te lezen, zoals bijvoorbeeld hoeveel water ze hebben bespaard door het kopen van tweedehandskleding.

Op jullie website staat: het meeste duurzame kledinggebruik is hergebruik. Koop jij voor je dochter alles tweedehands of hanteer je een bepaalde regel? Bijv. 50% tweedehands en 50% nieuw?

Zelf probeer steeds meer tweedehands te kopen en dat doe ik vaak via The Next Closet, waar ze tweedehands designermerken en goede kwaliteit kleding verkopen. Ik denk dat ik nu zo’n 40% tweedehands koop en ik verkoop ook kleding die ik niet meer draag. Voor mijn dochter Romee probeer ik ook zeker tweedehands te winkelen, maar voor haar vind ik het moeilijker nu ze groter wordt. Als baby wisselen de maten heel snel, waardoor het verloop groter is. Bij het kopen van nieuwe kleding let ik op de kwaliteit, ook omdat ik het dan doorverkopen als ze eruit is gegroeid.

Waar hoop jij over 5 jaar te staan met LGC?

Over 5 jaar hoop ik dat we zo groot zijn dat de helft van alle ouders wel eens gehoord heeft van Little Green Company. Ik wil een breder assortiment kunnen bieden met niet alleen kleding, maar ook boeken, speelgoed, baby accessoires, noem maar op!

“Onze kleintjes zijn de toekomst en zij moeten leven met de keuzes die wij vandaag maken”, staat in jullie missie. Op welke terreinen ben je nog meer bezig met duurzaamheid?

Als bedrijf wil ik duurzaamheid doorvoeren in de breedte. Zo maak ik nu al gebruik van groene hosting en in de toekomst zou ik ook willen kijken naar bezorgen met een fietskoerier. In de opstartfase van het bedrijf is dat lastig omdat ik daar nu nog te klein voor ben. Persoonlijk ben ik bezig met duurzaamheid in de kleine dingen. Denk aan geen gebruik maken van single use plastics, afval scheiden en ik gebruik geen plastic tasjse voor groente en fruit. Het zijn nog maar kleine dingen, maar het begin is er. 😉

Wat heeft je het meeste verrast aan het runnen van een eigen business?

Hoe hard je ervoor moet werken om gebruikers op je platform te krijgen! Toen het platform vorig jaar september live ging, dacht ik ‘nu komen de verkopers en kopers vanzelf’. Dat is toch even vies tegen gevallen, haha.

Mijn dochter inspireert mij elke dag opnieuw met haar kijk op het leven, waardoor ik ook bewuster ben van alles om mij heen. Wat vind je belangrijk om aan je dochter mee te geven? Welke boodschap?

Ik vind het belangrijk dat zij weet dat ze haar eigen keuzes kan maken en dat ik altijd achter haar zal staan. Ik wil haar inspireren door te laten zien dat ik nu de stap heb gezet om te gaan ondernemen, ookal ben ik net moeder geworden.

Met een gezin en bedrijf lopen bij ons thuis de zaken vaak door elkaar heen en is balans soms ver te zoeken. Hoe houd je de balans tussen zorgen voor je dochter en het runnen van een eigen bedrijf? Heb je bepaalde rituelen of tips die je wilt delen?

Ik denk dat het belangrijk is dat je voldoende support hebt van de mensen om je heen. Zonder hen is het voor mij onmogelijk om een eigen bedrijf op te starten. Romée gaat 2 dagen per week naar de kinderopvang en 2 dagen passen opa’s en oma’s op. Ze heeft het super naar haar zin bij allemaal, dus ik kan haar met een gerust hart daar wegbrengen. Op de dag dat ik thuis ben dan heb ik de volle aandacht voor haar en gaan we samen leuke dingen doen, dat vind ik heel belangrijk. Ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal goed loopt sinds Romée doorslaapt sinds een jaar nu, daarvoor was de balans ver te zoeken haha.

Wie is jouw grootste inspiratiebron?

Ik vindt Lucy Woesthoff een grote inspiratiebron! Hoe zij Dromenjager weet te runnen en tegelijkertijd de aandacht en liefde schenkt aan haar 4 kinderen en man vind ik echt mooi om te zien en knap.

Heb je een tip, advies of inspirerende quote voor andere vrouwen die hun dromen willen najagen?

‘If you believe in yourself anything is possible’. Dit is precies waar ik in geloof.

Het motto van The Love Label is; genieten van de kleine dingen in het leven. Van welke kleine dingen kun jij genieten?

Sinds Romée er is, vind ik het mooiste om met haar en mijn vriend gek te doen en te lachen. Ze is nu bijna 2,5 en ze maakt grapjes en moet daar dan zelf keihard om lachen. Niets mooier dan dat toch?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wil je tweedehands kleding shoppen voor je kindje(s), zelf kleding verkopen of meer weten over Little Green company? Ga dan naar www.littlegreencompany.nl.

En ben jij al een thriftshop lover, gebruik dan eens de tag #prelovedhappiness op Instagram, zo kun je anderen inspireren met je tweedehands aankopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *