3 x tips voor het kiezen van een nichemarkt voor je webshop

Geplaatst in: Ondernemen 0

Als je een bedrijf wilt starten is het aan te raden om een niche te kiezen. Een niche, of een nichemarkt is een klein, specifiek deel van een markt. Nichemarkten ontstaan doordat bedrijven potentie zien in specifieke behoeftes. Deze afgebakende marktsegmenten zijn vaak klein, maar omdat er weinig concurrentie is, kun je vaak toch een mooie omzet draaien. Maar waarom is dit nu zo relevant? In dit artikel lees je waarom een nichemarkt voor jouw webshop belangrijk is, geef ik voorbeelden van niche markten en webshops en geef ik je 3 x tips voor het vinden van jouw niche(markt).

Waarom een nichemarkt vinden belangrijk is voor je webshop

Het aanbod op de online markt is enorm. Kijk maar eens om je heen. Webshops vliegen als paddestoelen uit de grond. Het CBS verwacht dat het aantal webwinkels in Nederland in het tweede kwartaal van 2020 met bijna 3.000 shops zal toenemen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Daarmee komt het totaal aantal webwinkels uit op 51.600 webwinkels. Als jij een webshop wilt starten dan zul je dus moeten gaan concurreren met een flink aantal andere ondernemers. Als je een niche kiest dan dan richt je je vaak op een specifieke doelgroep met specifieke wensen. Door daar op in te kunnen spelen, kun je een unieke positie op de markt verkrijgen.

Voorbeelden van niche markten

Bijna elke markt kan in steeds kleinere niches opgedeeld worden. Deze niches zijn gebaseerd op hele specifieke behoeften en voorkeuren van klanten, zoals prijs, kwaliteit, geslacht, leeftijd of zelfs woonplaats. Voorbeelden van niche markten zijn (gelet op de huidige tijd; o.a. een pandemie)

  • Thuiswerkers en freelancers: vrijwel iedereen werkt op dit moment thuis, waardoor er meer behoefte is aan producten die thuiswerken gemakkelijker en comfortabel maken.
    Denk aan goede verlichting, bureau accessoires of mooie en comfortabele bureaustoelen. 
  • Milieubewuste consumenten:
    steeds meer consumenten vinden het belangrijk om te weten hoe en waar hun producten worden geproduceerd, door hier op in te spelen met jouw product heb je al een streepje voor!
  • huizenbezitters en huurders:
    naast thuiswerken doen we tegenwoordig bijna alles thuis. De juiste tijd om je bijvoorbeeld te richten op (zie hierboven) duurzame interieuraccessoires voor mensen die hun huis een beetje zat beginnen te worden.

Voorbeelden van niche webshops

Om je een beter beeld te geven van wat niche webshops nou precies zijn, heb ik aantal voorbeelden van webshops / merken die ik zelf volg voor je opgesomd:

    • Posie skin:
      vegan en diervriendelijke clean beauty producten
    • Reiger en de Raaf 
      duurzaam en biologisch speelgoed
    • Bobbi & Kate
    • Coco Boniti – de enige echte sunny cords; koordjes die je aan je zonnebril kunt bevestigen
    • Kinfill Homecare
      Ecologische schoonmaakmiddelen voor je huis in een luxe, biologisch afbreekbare verpakking

Niche webshops verkopen producten met specifieke kenmerken

Zoals je kunt zien verkopen deze webshops producten met specifieke kenmerken, zoals beautyproducten van kleine beautymerken die niet op dieren zijn getest en speelgoed dat vrij is van giftige stoffen en op een duurzame manier is geproduceerd.
Het gaat er dus niet zozeer om dat je een geheel onbekend product gaat verkopen, maar dat je producten gaat verkopen met unieke eigenschappen of dat je deze zelf gaat creëren. Dit is dus niet zozeer een verschil in aanbod als wel bijvoorbeeld de kwaliteit (echt gouden sieraden versus gold plated), de productiewijze (producten die uitsluitend in Nederland versus Azië worden geproduceerd) en / of de service (gratis advies, je bestelling wordt altijd als een cadeautje ingepakt). Natuurlijk kun je gezichtscrème, speelgoed en kleding bij bijvoorbeeld HEMA kopen, maar bedenk dat er ook heel veel mensen zijn met een bepaalde levensstijl waar ook weer specifieke producten bij horen.

3 x tips voor het vinden van jouw niche

Een niche vinden klinkt misschien moeilijk maar dat valt best mee. Belangrijk is dat je er de tijd voor neemt. Waarschijnlijk heb je zelf al behoefte of juist gebrek aan een bepaald product, dat is een mooi begin. Met deze drie tips kun je een mooie start maken voor het vinden van jouw niche (markt).

  1. Start met zoeken in Google en gebruik verschillende trefwoorden voor het soort product dat jij in gedachten hebt.
    In het geval van The Love Label zijn de trefwoorden o.a.: beddengoed, beddengoed voor kinderen, baby beddengoed, babydekens etc. Nu is deze markt enorm dus heb ik mijn aanbod en service gespecificeerd (zie hieronder).
  2. Ga vervolgens brainstormen en stel jezelf de volgende vragen:
    – wat is er allemaal mogelijk? Denk hierbij aan duurzaamheid,
    – In welke markt bevindt jouw product zich?
    – Waar kun je je in onderscheiden? in het geval van The Love Label kun je denken aan kleuren en stoffen beddengoed die niet in elke winkel te vinden zijn, de productiewijze (ik wilde geen productie opzetten in lage loonlanden) en service (wilde ik persoonlijk houden).
  3. Als je klaar bent met brainstormen heb je waarschijnlijk veel duidelijker voor ogen wat je wilt gaan verkopen, hoe deze producten geproduceerd moeten worden en in welke prijscategorie je het gaat aanbieden. Probeer het uit. In dit artikel schreef ik over de methode sell before you’re ready en dat komt in deze fase heel goed van pas. Op fora, Instagram of FB kun je ontdekken welke trends er spelen en waar behoefte aan is. Stel vervolgens vragen, laat foto’s zien van het product / de producten die je wilt verkopen en luister goed naar je (potentiële) doelgroep. Op deze manier kun je inschatten of er behoefte is aan jouw product.

Heb je hulp nodig bij het vinden van je niche? Stuur mij gerust een bericht, ik denk graag met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *